فشارخون نرمال و طبیعی چند است؟

آخرین بروز رسانی: 24 خرداد 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فشارخون، فشاری است که خون در دیواره‌های عروق بدن ایجاد می‌کند. این فشار از دو عدد اندازه گیری می‌شود: فشارخون سیستولیک (فشاری که وقتی قلب انقباض می‌کند در عروق ایجاد می‌شود) و فشارخون دیاستولیک (فشاری که وقتی قلب در حال استراحت است در عروق ایجاد می‌شود.)

اگر فشارخون شما به طور دائم بالا باشد، ممکن است به عنوان فشارخون بالا شناخته شود. این ممکن است مشکلات جدی بهداشتی از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بعضی بیماری‌های کلیوی را ایجاد کند.

در ابتدا بهتر است بدانیم که کارکرد فشارخون چیست!

کارکرد فشارخون یکی از وظایف مهم بدن است که برای حفظ سلامتی لازم است. در زیر به مواردی اشاره کرده‌ایم:

  • تامین اکسیژن و موادغذایی به اندام‌ها: فشارخون باعث پمپاژ خون از قلب به بقیه اندام‌ها و بافت‌های بدن می‌شود. این اتفاق باعث انتقال اکسیژن، موادغذایی و سایر مواد مورد نیاز برای سلول‌ها می‌شود.
  • حفظ فشار مناسب در عروق: فشارخون به طور متوسط ثابت نگه داشته می‌شود تا عروق بدن بتوانند به درستی فعالیت کنند. فشارخون مناسب کمک می‌کند تا جریان خون به رگ‌ها و عروق با قدرت مناسبی حفظ شود.
  • حفظ تعادل الکترولیتی: فشارخون به کنترل تعادل الکترولیتی بدن کمک می‌کند، از جمله موادی مثل سدیم، پتاسیم و آب. این تعادل برای حفظ فعالیت نورون‌ها، عملکرد عضلات و سلامت قلب، ضروری است.
  • حفظ عملکرد قلبی بهینه: فشارخون مناسب باعث حفظ عملکرد سالم قلب می‌شود. فشارخون بالا می‌تواند به قلب آسیب برساند و عوارض جدی مثل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را ایجاد کند.
  • رگ زنی: فشارخون به عنوان یک رگ‌زن عمل می‌کند، که به دیواره‌های عروق برای حفظ ساختار و قوام کمک می‌کند.

در کل، فشارخون منظم و در محدوده مناسب، به حفظ سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند.

فشارخون نرمال و طبیعی چند است | سالم‌شو

سنجش فشارخون چگونه انجام می‌شود؟

فشارسنج دو عدد مهم را نشان می‌دهد: فشارخون سیستولیک و فشارخون دیاستولیک.

  • فشارسنج سیستولیک (sbp): این عدد فشارخون در لحظه انقباض قلب را نشان می‌دهد، یعنی زمانی که قلب شما خون را به بدنتان پمپ می‌کند.
  • فشارخون دیاستولیک (dbp): این عدد نشان دهنده فشارخون در زمانی است که قلب شما در حال استراحت و پر کردن مجدد با خون برای چرخه بعدی است.

فشارخون، مهمترین عنصری است که از فشارسنج مشاهده می‌شود، زیرا که نشانگر سلامت عمومی قلب و عروق شماست. افزایش یا کاهش فشارخون، می‌تواند نشانه‌های مختلفی از مشکلات سلامتی را نشان بدهد، از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، یا مشکلات کلیوی. درست است که هر دو فشار سیستولیک و دیاستولیک اهمیت دارند، اما فشار سیستولیک به طور خاص بیشتر مرتبط با خطرات مرتبط با فشارخون بالا، به خصوص در افراد جوانتر است.

در بیشتر فشارسنج‌ها، عدد بالاتر به فشارخون سیستولیک اشاره دارد. بنابراین، در فشارسنج‌ها، عددی که بالاتر است مربوط به فشارخون سیستولیک است. به طور معمول، مقادیر سیستولیک در فشارسنج‌ها با اعداد بین ۱۰۰ تا ۱۹۰ یا بیشتر نمایش داده می‌شوند، اما این مقادیر ممکن است بر اساس نوع فشارسنج و مدل آن متغیر باشد.

فشارخون نرمال و طبیعی چند است | سالم‌شو

خواندن نتیجه دستگاه فشارسنج

  • دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال: دستگاه‌های دیجیتال بیشتر با استفاده از فشارهوا (پنوماتیک) یا فشارسنج الکترونیکی کار می‌کنند. عملکرد آن‌ها به تکنولوژی دیجیتال و الکترونیکی بستگی دارد. وقتی که دستگاه فشار را اندازه می‌گیرد، عدد فشار سیستولیک و دیاستولیک را در نمایشگر نشان می‌دهد. بعضی از دستگاه‌های دیجیتال حتی می‌توانند این اطلاعات را به طور خودکار ذخیره کرده و نگهداری برای تحلیل بعدی کنند.

دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال امرن، از این قابلیت بهره‌مند هستند. این دستگاه‌ها، نتیجه را به سادگی و راحتی به شما نشان می‌دهد و قابلیت ذخیره نتایج و اطلاعات را در خود دارد.

  • آنالوگ: این دستگاه‌ها معمولاً از یک منبع فشارهوا (مانند پمپ دستی) برای تولید فشار استفاده می‌کنند. زمانی که فشار به اندازه کافی ایجاد شود، سیستولیک و دیاستولیک به وسیله‌ی یک سیستم کمانش (مانند ممبران و دیافراگم) اندازه‌گیری می‌شود و به وسیله‌ی یک سیستم مکانیکی (مانند سوپاپ) نمایش داده می‌شود. کاربر باید به طور دستی نشانگر را در محل مناسب قرار دهد و بعد فشارهوا را تخلیه کند تا فشارخون به مقدار مناسب کاهش یابد و مقادیر فشارخون قابل خواندن باشد.

دامنه تغییرات فشارخون

دامنه تغییرات فشارخون به فاصله بین حداقل و حداکثر مقادیر فشارخون اشاره دارد که در طی یک دوره زمانی خاص (مثلاً یک روز یا یک هفته) اندازه‌گیری می‌شود. دامنه تغییرات فشارخون بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، سلامت کلی، فعالیت بدنی، مصرف غذا و مشروبات، استرس، داروها و بیماری‌ها، دارد.

برای بزرگسالان، معمولاً دامنه تغییرات فشارخون حدود ۱۰-۲۰ میلی‌متر جیوه برای فشار خون سیستولیک و حدود ۵-۱۰ میلی‌متر جیوه برای فشارخون دیاستولیک است.

در صورتی که دامنه تغییرات فشارخون به طور دائم  بیشتر از حد معمولی باشد یا نشانگر یک الگوی نامنظم در فشارخون باشد، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات سلامتی باشد و نیاز به ارزیابی و درمان توسط پزشک داشته باشد.

برای حفظ فشارخون در محدوده نرمال و طبیعی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تغذیه سالم: مصرف یک رژیم غذایی با میوه‌ها، سبزیجات، موادغذایی کم چرب و با فیبر بالا می‌تواند به حفظ فشارخون کمک کند. همچنین، کاهش مصرف نمک و مواد غذایی پرفشارخون (مثل غذاهای آماده و فرآورده‌های غذایی) مفید است.
  • مدیریت وزن: افزایش وزن ممکن است با افزایش فشارخون همراه باشد، بنابراین حفظ وزن سالم از طریق تغذیه مناسب و فعالیت بدنی مهم است.
  • فعالیت بدنی منظم: ورزش و فعالیت بدنی به حفظ سلامت قلبی-عروقی و کاهش فشارخون کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود که هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت ورزشی شدید انجام دهید.
  • کاهش استرس: مدیریت استرس از طریق تمرینات ریلکسیشن، مدیتیشن، یوگا یا هر فعالیتی که به شما کمک می‌کند استرس خود را کاهش دهید، می‌تواند به حفظ فشارخون کمک کند.
  • مصرف متعادل الکل: مصرف مقدار متعادلی از الکل ممکن است به حفظ فشار خون کمک کند، اما مصرف زیاد الکل ممکن است باعث افزایش فشارخون شود.
  • قطع سیگار: سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود، بنابراین قطع سیگار و یا اجتناب از آن بسیار مهم است.
  • پیگیری با پزشک: برای حفظ فشارخون در محدوده نرمال، مهم است که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کرده و فشارخون خود را بررسی کنید. در صورت لزوم، پزشک ممکن است برای شما راهکارهای بیشتری را معرفی کند.

و در آخر اینکه موسسه ملی بهداشت، فشارخون نرمال را زیر 120 میلی‌متر جیوه سیستولیک و 80 میلی‌متر جیوه دیاستولیک عنوان می‌کند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.